top of page

תצורות המגורים של שבט Samburu , שבט נוודים בקניה



הכי קרוב לסוכות !!

סמבורו (Samburu) נכללים בין העמים הנילוטים באזור צפון מרכז קניה וקשורים לאנשי שבט המסאי. אלו נוודים למחצה, אשר בעיקר מגדלים בקר, אך גם מגדלים ושומרים על כבשים, עזים וגמלים.

שמורת סמבורו שוכנת כ-350 קילומטר מצפון לניירובי. .

השטח הכולל של שלושת השמורות של הסמברו הוא כ-300 קמ"ר.


תצורות המגורים של הסמבורו הן די ייחודיות. המראה כמו "איגלו" (לא עשוי מקרח ברור😉). המבנה עשוי מענפי עצים ובוץ, ולאחר מכן מכוסה בכל דבר זמין, קרטונים, גרוטאות מתכת, שמיכות. וככל שהמשפחה גדולה יותר, כך הבית גדול יותר.


הגברים בני שבט הסמבורו לובשים בד סביב המותניים, לעיתים קרובות בצבע ורוד, אדום או שחור, המזכיר חצאית סקוטית. הם מעטרים עצמם בשרשראות ובצמידי יד ורגל, בדומה אנשי המסאי..


עדרי הבקר הם מקור החיים של שבט הסמבורו.


אנשי הסמבורו הסתמכו על עדריהם כמזון וכרכוש שניתן לסחור בו כדי לקבל בתמורה מזון אחר משכניהם. לפני התקופה הקולוניאלית היוו חלב פרות, עזים וכבשים מצרך יומיומי. במאה העשרים ואחת, בקר ובהמות בית ממשיכים להיות חיוניים לכלכלת אנשי הסמבורו ולמערכת החברתית שלהם. החלב משמש בתזונה היומיומית של אנשי הסמבורו בתצורות שונות: טרי, מותסס או מוחמץ. לעומת זאת, בשר נאכל בעיקר באירועים טקסיים או כאשר הפרה קרובה למותה. מרכיב מזון נוסף הוא קמח תירס, שלרוב יאכל כדייסה. שתיית תה היא מרכיב עיקרי בתזונה ונהוג לשתות אותו עם כמויות רבות של סוכר וחלב.


הלוחמים שומרים על העדרים .


קבוצת הלוחמים היא הקבוצה המרכזית בשבט: כל הילדים בקבוצת גיל 14-20


אזור המחייה של הסמבורו נתון לעתים למשטר בצורת וכך סיגלו לעצמם אורח חיים נוודי למחצה בעקבות שדות מרעה לבקר. הסמבורו מגדלים גם מקנה גמלים, עיזים וכבשים המכונסים מדי ערב במכלאה מוקפת ענפים קוצניים במרכז הכפר המעגלי. לעיתים ניתן למצוא בכפרי סמבורו יענים שגודלו כנראה מיתמות מסתובבים כאילו היו חלק מהכפר.


הלוחמים רועים את הבקר ותפקידם להגן עליו ועל בני-השבט וכן לנקום במידת הצורך(אם בגניבה מחדש של בקר שנגנב ואם בהריגת אדם או חיה שפגעה בבני-השבט או הבקר המקודש).הלוחמים מצויידים בשלושה כלי נשק: חנית (מכונה מקוקי ), חרב (מכונה סימי) ואלה (רונגו).






מקור וקרדיט לצילומים : franceleclerc (IG)
























פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page