top of page

העורק הפועם של אפריקה , נהר הקונגו



נהר קונגו או נהר זאיר הוא הנהר הארוך ביותר במרכז–מערב אפריקה. אורכו הכולל הוא 4,700 ק”מ, והוא השני באורכו באפריקה לאחר הנילוס.

 

נהר הקונגו זורם בעצלתיים לאורך 4,000 קילומטר באגן המשווני של אפריקה. הוא מתפתל כמו נחש דרך הג'ונגלים של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ואחר כך, במרחק כ–300 קילומטר מהאוקיינוס, הוא צונח דרך שורה של נקיקים מסוכנים ושוקע כ–3.5 מטר מדי קילומטר וחצי. מי המערבולות של מחוז קונגו סנטרל, הגובל ברפובליקה של קונגו ובאנגולה, משמשים כבית עבור 30% ממגוון הדגים של הנהר

 

חי וצומח: אגן נהר קונגו הוא ביתם של מגוון עשיר של חי וצומח, כולל מגוון מיני דגים. הנהר ויער הגשם שמסביבו חיוניים להישרדותם של מיני צמחים ובעלי חיים רבים, שחלקם אנדמיים לאזור.

יער הגשם והנהר ביחד ממלאים תפקיד מכריע בוויסות האקלים העולמי.

משמעות כלכלית ותרבותית: לנהר יש משמעות כלכלית ותרבותית רבה עבור האנשים החיים באזור קונגו. זה היה משאב חיוני לדיג, תחבורה וסחר במשך מאות שנים. לנהר קונגו ולאגן שלו יש חשיבות אקולוגית ותרבותית

תחבורה: נהר קונגו היה חשוב מבחינה היסטורית לתחבורה באזור. עם זאת, בשל הימצאותם של מפלים ומפלים לאורך מסלולו, הניווט מאתגר בחלקים מסוימים. נהר הקונגו עדיין משמש עורק תחבורה חשוב למאות אלפי תושבי קונגו




נהר הקונגו הוא נתיב התחבורה המרכזי החוצה את ליבה של היבשת – לאלה המעיזים לשוט בו.

ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הכבישים מעטים, ובמקרים רבים דוברות הם האמצעי הטוב ביותר לשינוע סחורות ואנשים. בדרכו הארוכה אל האוקייאנוס האטלנטי הנשכת לאורך כ4,700 קילומטרים ,נהר הקונגו מחבר תשע ממדינות אפריקה , אך תמיד מזוהה , בשמו ובמהותו עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

נהר הקונגו ויובליו שימשו נתיב הגירה לבני האדם עוד בתקופה שהתיישבו באזור דוברי בנטו בשנת 400 לפני הספירה.


ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו כיום,  נתיבי המים משמשים מעין רקמת חיבור עיקרית המקשרת בין הכפר , העיר , האוקיאנוס והעולם החיצון , אך בכך לא מסתכמת חשיבות הנהר, וגם לא בעוצמת הזרם האדירה שלו – ממוצע של כמעט 42,500 מטרים מעוקבים לשנייה. הנהר נתפש באופן היסטורי כבעל עושר של מרבצי יהלומים , מינרלים וכל משאב אחר שהעולם עשוי לחפוץ בו.

כבר בגיל צעיר הילדים לומדים לחתור בדוגיות בנהר הקונגו וביובליו כגון הMongale  וגם ה-Lomami.

המסע על הקונגו דורש סבלנות אין קץ . לעתים קצב ההתקדמות הוא לא יותר מקילומטרים אחדים בשעה. דוברות נתקעות בסרוף שבקרקעית. מנועים נכנעים , הזמן מזדחל. גברים משחקים דמקה בדוברות, נשים מבשלות, מנקות , מטפלות בילדים , ממתינות.

כאשר דוברה מתקרבת לכפר , דוגיות ובהן תושבים המציעים את מרכולתם מזנקות לעברה מגדות הנהר. הדוברה נהפכת לשוק תוסס תוך כדי תנועתה אל יעדה הסופי. הנוסעים סוחרים ומתווכחים בסחורות מהעיר , כגון בגדים , תרופות ואורז ואילו הכפריים מביאים תוצרת מהג'ונגל : קופים , נחשים , חזירים ועוד.

נהר קונגו או נהר זאיר הוא הנהר הארוך ביותר במרכז–מערב אפריקה. אורכו הכולל הוא 4,700 ק"מ, והוא השני באורכו באפריקה לאחר הנילוס.

נהר הקונגו ופלגיו זורמים דרך אזור יער הגשם השני בגודלו בעולם. לנהר הספיקה השנייה בעולם, אחרי נהר האמזונאס, והוא בעל אגן הניקוז השני בנהרות העולם, גם כן אחרי האמזונס. שטחו של אגן הניקוז כ-3.7 מיליון קמ"ר והוא כולל את המדינות זמביה,אנגולה, טנזניה, בורונדי, הרפובליקה המרכז אפריקאית, קמרון, גבון, ושתי מדינות קונגו.

משמו של הנהר נלקח שמן של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ושל הרפובליקה של קונגו, שתי מדינות אשר שוכנות על גדותיו של הנהר ושמה של ממלכת קונגו. בין השנים 1971 ל-1997 ממשלת זאיר קראה לנהר "נהר זאיר". ערי הבירה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ושל הרפובליקה של קונגו, קינשאסה וברזוויל בהתאמה, נמצאות בגדות שונות של הנהר באותה נקודה.


לצילומים במגזין Nationalgeographic


המראות לאורך נהר הקונגו










































פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page